U kobiet w ciąży wraz z rozwojem płodu wzrasta obwód brzucha, końcowe miesiące są najcięższym momentem dla przyszłej mamy. Wtedy brzuch staje się najbardziej widoczny i przybiera największy rozmiar. Dla niektórych kobiet kiedy brzuch jest bardzo duży problemem może być nawet zwykłe chodzenie, wstanie z łóżka nie wspominając już o innych czynnościach. Duży ciężar powoduje również znaczne obciążenie odcinka lędźwiowo – krzyżowego szczególnie w zaawansowanej ciąży. Bardzo często również u kobiet ciężarnych pojawia się garbienie, które negatywnie wpływa na wygląd sylwetki powodując również zmiany w postawie. Często także u przyszłych mam pojawiają się żylaki, wszystko ma związek z nadmiernym obciążeniem. Dlatego kobiety w ciąży powinny nosić pasy ciążowe, które w dużej mierze pozwolą im odciążyć kręgosłup, podtrzymać brzuch, zmniejszyć bolesność oraz zachować odpowiednie ułożenie sylwetki zapobiegając garbieniu się. Pasy ciążowe dostępne są w różnych rozmiarach, można je idealnie dopasować do swojej sylwetki poprzez zapięcie na rzepy i wyregulowanie długości. Pasy dla kobiet w ciąży to duże udogodnienie a przede wszystkim wygoda pozwalająca na zmniejszenie bolesności kręgosłupa, taki pas ułatwia także ciężarnej poruszanie się i wykonywanie codziennych czynności mniej się przy tym męcząc.

Pasy dla kobiet po porodzie

Kobieta wymaga wsparcia w postaci pasów na brzuch kiedy jest w ciąży ale również po ciąży. Jednak tutaj jest różnica jeżeli chodzi o pasy inny jest na podtrzymanie dużego brzucha ciążowego a inny po porodzie. Pas ciążowy to pas, który ma za zadanie podtrzymanie brzucha ciężarnej zazwyczaj ma jeszcze specjalne dodatkowe wzmocnienia na brzuch. Tutaj głównie chodzi o odciążenie kręgosłupa, pozbycie się dolegliwości bólowych. Z kolei pas poporodowy ma za zadanie wzmocnić rozciągnięty brzuch. Brzuch kobiet w czasie rozwoju płodu zwiększa się jak już wspomniano powyżej. Dochodzi do rozciągnięcia mięśni, powłok brzusznych, bóli kręgosłupa, bioder. Po porodzie brzuch przez kilka tygodnie może nie wrócić do formy sprzed ciąży, zwłaszcza jeżeli posiadamy dodatkowo dużą ilość tkanki tłuszczowej zachodząc już w ciążę. Wtedy dobrym rozwiązaniem może być stosowanie pasa poporodowego, wraz z odpowiednimi ćwiczeniami. Pasy pozwalają również wzmocnić kręgosłup i pozbyć się dolegliwości bólowych, przyspieszyć wchłanianie brzucha, zmniejszając pojawiające się rozstępy. W przypadku cesarskiego cięcia pasy pozwalają uniknąć przepukliny.

 

Kiedy zaleca się stosować pasy poporodowe?

Pasy o ile nie mamy żadnych przeciwwskazań od lekarza to najlepiej zakładać je dwa tygodnie po porodzie naturalnym a około 4 tyg po cesarskim cięciu ale tylko wtedy kiedy rana jest zagojona do końca. Jednak najlepiej aby noszenie pasa było bezpieczne, skonsultować się z lekarzem prowadzącym. Należy pamiętać, że zbyt wczesne noszenie pasa po porodzie może skutkować w bóle brzucha, nieprawidłowości związane z krążeniem, czy zmianami w układzie rozrodczym.  Dlatego ważne jest aby pas zakładać po odpowiednim czasie, również aby nie był zbyt ciasny. Pasy ciążowe to zazwyczaj kawałek materiału mocowany na rzepy jest to najprostszy rodzaj pasa, który pozwoli nam na podtrzymanie mięśni. Jednak jeżeli chcemy aby oprócz podtrzymania mięśni aby pas pozwolił na szybsze obkurczenie się brzucha warto stosować specjalistyczne pasy a dodatkowo wdrożyć odpowiednie ćwiczenia i dietę wtedy efekty będą znacznie szybsze. W tym celu warto stosować pasy poporodowe, które dodatkowo stosuje się w leczeniu przepuklin takie pasy pozwalają na znacznie lepsze wzmocnienie mięśni.

Jakie pasy wybierać?

Na rynku spotkamy bardzo duży wybór jeżeli chodzi o pasy poporodowe. Zazwyczaj jak już wspomnieliśmy są to pasy, które wyglądem przypominają kawałek materiału zakładany na brzuch. Jednak aby pas dobrze spełniał swoją funkcję a dodatkowo pozwolił na szybsze odzyskanie formy sprzed ciąży. Warto wybierać sprawdzone pasy dobrej jakości a mianowicie pasy wykonane z trwalszych materiałów. Dodatkowo niektóre pasy posiadają efekt rozgrzewający, specjalną piankę z przodu chroniącą przed zimnem. Pasy brzuszne mogą być mocowane na rzepy lub specjalne taśmy. W przypadku rzep warto wybierać pasy pozwalające nam na dużą możliwość regulacji jeżeli chodzi o pasy mocowane za pomocą taśmy to tutaj musi być elastyczna dobrze dopasowując się do brzucha również nie zbyt uciskająca. Aby wybrać odpowiedni dla siebie pas powinniśmy najpierw zmierzyć obwód swojego brzucha i potem wybrać odpowiedni pas.

Podsumowując cały temat warto stosować pasy na brzuch w czasie ciąży aby odciążyć kręgosłup i inne partie ciała a także móc poruszać się swobodniej. Również warto stosować pasy po porodzie, które pozwolą nam na szybszy powrót do formy z przed ciąży. Tutaj należy wybierać dobrej jakości sprawdzone pasy najlepiej zakupić je w aptekach czy sklepach medycznych. Ważne aby wziąć pod uwagę materiał z jakiego jest wykonany pas, dobrze sprawdzają się materiały odprowadzające wilgoć z ciała. Nie możemy nosić pasa zbyt wcześnie, ponieważ może to mieć szereg dolegliwości np. bólowych, czy związanych z nieprawidłowościami w budowie.