Od niedawana zapanowała moda na ruch, która wydaje się nie być tymczasowa. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, że ruch to samo zdrowie, który potrafi mieć zbawienny wpływ na nasze samopoczucie. Według ekspertów od zdrowia powinniśmy codziennie wykonywać około 6.000 do 8.500 kroków dziennie dla zdrowia to dotyczy osób zdrowych. Z kolei dla osób mających choroby przewlekłe ta liczba jest mniejsza około 3,500 do 5,500. Taki ruch pozwoli nam w lepszy sposób zadbać o stan naszego zdrowia. Chodzić możemy wszędzie po drodze, w parku, górach, ruch bez względu na wiek jest wskazany dla każdego. Od kilku lat na świecie jak i również w Polsce coraz popularniejszy stał się tzw. Nordic Walking jak się można domyślić pochodzi z krajów nordyckich a bliżej z Finlandii powstał w latach dwudziestych XX wieku. Jest to rodzaj chodzenia tyle, że z podpieraniem się. Stąd też nazwa kijków Nordic Walking.

Zwykła forma spacerów i marsze jest również wskazana jeżeli chodzi o nasze zdrowie. Jednak dla osób, które chcą aby ich chodzenie było bardziej efektywne bardzo dobrym rozwiązaniem jest zakup kijków. Ponieważ chodzenie z kijkami angażuje przy chodzeniu, aż 90 % mięśni całego ciała. Dzięki kijom pracuje nie tylko dół ale również górne partie ciała przy odciążeniu stawów skokowych, kolanowych, bioder i kręgosłupa. Chodzenie z kijami wymusza na nas przeciwległe i naprzemienne ruchy rąk oraz nóg w bardziej zaawansowany sposób niż przy zwykłym chodzeniu. Nordic Walking oprócz mięśni nóg bardzo dobrze wpływa na mięśnie klatki piersiowej, ramion, triceps, bicepsu oraz mięśni brzucha co pozwala na ich lepsze wzmocnienie niż w czasie zwykłego marszu. Dlatego w swojej ofercie posiada je nasz internetowy sklep medyczny.

Co istotne to chodzenie z kijkami jest znacznie łatwiejsze i przyjemniejsze, w każdym momencie mamy podparcie zwiększające nasze bezpieczeństwo zwłaszcza na nierównym trenie.

Czy kije Nordic Walking są dla każdego?

Bardzo często pada pytanie czy kije tego typu mogą użytkować wszyscy? Czy są jakieś przeciwwskazania? Jeżeli chodzi o zastosowanie kijków to nie ma większych przeciwwskazań, mówi się zazwyczaj, że jeżeli możesz chodzić na zwykłe spacery to również możesz przy tym używać kijków. Ograniczeniem tutaj może być niepełnosprawność związana z układem ruchowym wynikającym z problemami związanymi z ruchomością kończyn dolnych jak i górnych. Wykluczyć zastosowanie kijów mogą zwichnięcia, obrzęki dłoni i inne schorzenia uniemożliwiające nam prawidłową chwytność. W innych przypadkach kiedy nasze dłonie są zdrowe nie powinniśmy mieć problemów z chodzeniem z kijami. Przy chodzeniu z kijkami nie ma ograniczeń wiekowych, korzystać z nich może młodzież, osoby starsze czy nawet w podeszłym wieku, wszystko zależy od kondycji zdrowotnej. Szczególnie zalecane są dla starszych osób podczas chodzenia, ponieważ stanowią dodatkową stabilizacje, dzięki temu minimalizują ryzyko potknięcia się i upadku. Dodatkowo nie ma tutaj znaczenia wzrost, ponieważ kijki mają zazwyczaj regulowaną wysokość, więc bez problemu każdy powinien dopasować je do siebie.

Jeżeli kupujemy kije, które nie posiadają regulacji to należy już w sklepie dobrać je do własnego wzrostu. Warto jednak zakupić kijki z regulacją wtedy z nich mogą korzystać pozostali członkowie rodziny. Dla osób, które dodatkowo chcą sprawdzić postępy z chodzeniem można zakupić urządzenie mierzące kroki są to tzw. pedometry – krokomierze. Dzisiaj można również ściągnąć wiele aplikacji na telefon pozwalających mierzyć zrobione kroki, jednak większość aplikacji tego typu nie jest dokładna, można sprawdzić to samemu instalując na telefon. Do tego rodzaju aplikacji wymagany jest telefon typu smartphon, niestety nie każdy taki posiada. Zazwyczaj osoby starsze seniorzy korzystają z tradycyjnych telefonów komórkowych na których nie można instalować aplikacji. Dlatego dobrym wyborem będzie zakupienie pedometru, za pomocą, którego zmierzymy kroki, zazwyczaj określają również dokładność kroków i ilość spalonych kalorii. A wygodny klips pozwala na przymocowanie do kieszeni, paska itp. Tutaj również warto wybierać dobrej jakości sprzęt, który posłuży nam na długo. Warto podczas chodzenia mierzyć kroki, dzięki temu monitorujemy nasze postępy dodatkowo widzimy jaki dystans pokonaliśmy co również napędza nasz do kontynuowania aktywności fizycznej.

Korzyści z chodzenia

Chodzi z nas praktycznie każdy, oprócz osób poruszających się na wózkach inwalidzkich i osób mających problemy z układem ruchu. Jednak aby zachować prawidłowy stan zdrowia powinniśmy wykonywać określoną ilość kroków w ciągu dnia, które wymieniono powyżej. Warto zwrócić uwagę na dobroczynny wpływ chodzenia na nasze zdrowie. Chodzenie pozwala nie tylko pozbyć się nadmiernych kilogramów a ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.
Ruch powoduje, że mamy więcej energii. Bardzo często jesteśmy zmęczeni, wyczerpani, nic nam się nie chce, wtedy najlepszym sposobem na poprawę samopoczucia i większą dawkę energii jest spacer, a dodatkowo z kijami zwiększa efektywność. Dzięki temu poprawimy wydajność fizyczną i umysłową.

Poprawa układu krążenia

Kolejną korzyścią z chodzenia jest poprawa układu krążenia. Codzienny energiczny spacer z kijami pozwala poprawić pracę tętna, dzięki temu serce pompuje krew do całego organizmu bez przeszkód. Ruch zapobiega także nadciśnieniu tętniczemu dla osób, które już mają ten problem odpowiedni ruch pozwala na jego obniżenie. Systematyczny ruch bez obciążenie zapobiega tworzeniu się żylaków.
Chodzenie z kijkami pozwala na odciążenie kręgosłupa i stawów dlatego wskazane jest dla osób, które cierpią na wiązane z nim dolegliwości. Ponad to chodzenie zapobiega pojawieniu się osteoporozy i innych chorób układu kostnego.

Walka z nadprogramowymi kilogramami

Nie od dziś wiadomo, że systematyczny ruch pozwala pozbyć się nadprogramowych kilogramów, dodatkowo wzmacnia ten efekt zastosowanie kijów, które zmuszają do pracy górne partie ciała. Oprócz utraty wagi wzmocnimy mięśnie górnych partii ciała np. rąk, ramion i dolnych nóg, pośladków. Marsze są również doskonałym ćwiczeniem na ujędrnienie ciała i pozbycie się niechcianej pomarańczowej skórki – cellulitu.

Inną zaletą ruchu jest pozbycie się stresu i napięcia

Stres dotyczy większości z nas i jak wiadomo może być niebezpieczny dla naszego zdrowia zwłaszcza ten przewlekły. Dlatego dla osób zestresowanych ruch to najlepsze lekarstwo, zwłaszcza dobrze robi energiczny ruch z kijkami. Podczas ruchu wydziela się hormon szczęścia nazywany endorfinami oraz pewna ilość serotoniny, które maja pozytywny wpływ na stan naszego samopoczucia. Kiedy wydzielany jest ten hormon szczęścia odczuwamy uczucie zadowolenia, przyjemność pozbywając się nadmiaru stresu ograniczają dolegliwości bólowe. Dlatego ruch zalecany jest jako jedna z form terapii dla osób o obniżonym nastroju, ze skłonnościami depresyjnymi. Można to bardzo łatwo wypróbować na sobie, wystarczy codziennie spacerować około 30 minut a po pewnym czasie sami zobaczymy zbawienny wpływ na nasze zdrowie. To tylko niektóre z zalet jakie powoduje ruch dla naszego zdrowia, można wymienić ich znacznie więcej.

Czym kierować się przy wyborze kijków Nordic Walking?

Zawsze należy wybierać sprzęt dobrej jakości, który charakteryzuje się solidnym wykonaniem. Warto przy zakupie kijków wziąć pod uwagę obciążenie wagowe na jakie są dedykowane, pozwoli to uniknąć ich szybkiemu zniszczeniu się. Zwróćmy uwagę z czego wykonane są przyrządy do ćwiczeń. Tutaj ważne aby były lekkie a zarazem wytrzymałe, najczęstszym materiałem jest włókno węglowe, niekiedy aluminium z powłoką ochronną. Kijki powinny mieć także zabezpieczenie antypoślizgowe w postaci nasadek. Dobrze aby posiadały system amortyzujący wstrząsy. Ułatwieniem jest także dołączone do kijków zapięcia na dłonie przypominające rękawiczki. Rodzai kijków do Nordic Walking jest bardzo dużo mogą być jednolite lub składane, bardzo często tego typu kijki stosowane są również do trekkingu.

Podsumowując dzisiejszy wpis warto dbać o zdrowie poprzez chodzenie a jego efektywność wzmocnić marszem z kijami Nordic Walking. Systematyczne chodzenie i wykonywanie odpowiedniej ilości kroków dziennie pozwala utrzymać nam prawidłowy stan zdrowia, pozwala pozbyć się nadprogramowych kilogramów i polepsza samopoczucie.