Aktywność fizyczna jest polecana każdemu z nas aby odpowiednio zadbać o swoje zdrowie. Jeżeli chodzi o aktywność fizyczną to jest to bardzo szeroko pojęta dziedzina, do której możemy zaliczyć uprawianie różnych dyscyplin sportowych ale również zwykłe ćwiczenia a także ćwiczenia z przyrządami. Coraz popularniejsze stały się piłki co ćwiczeń przez niektórych nazywane fit ball. Słowo pochodzące od fitnessu i piłki z angielskiego ball. Jest to rodzaj fitnessu połączony z zabawą z piłką. Pewnie większość osób słyszała o zajęciach tego typu najczęściej w klubach fitness czy na siłowaniach.

Jak wygląda fit ball?

Fit ball to zajęcia fitness z wykorzystaniem piłek w różnym rozmiarze mogą to być małe i duże piłki. Poprzedzeniem treningu powinna być zawsze odpowiednia rozgrzewka aby uniknąć kontuzji. Fit ball to ćwiczenia pozwalające wzmocnić nam różne części ciała. Bardzo dobrze działa na ręce, nogi, pośladki, rozwijają także mięśnie klatki piersiowej, brzucha. Tego typu trening powinien być zakończony rozciąganiem połączonym, z krótkim relaksem aby nas uspokoić i wyciszyć. Jeżeli chodzi o ćwiczenia tutaj nie ma żadnych ograniczeń wiekowych, jeśli nie mamy przeciw wskazań od lekarza prowadzącego to z powodzeniem możemy chodzić na tego typu zajęcia lub wykonywać je w domu. Szczególnie polecane dla osób prowadzących siedzący tryb pracy, mających problemy z kręgosłupem, dla osób, które chcą wyrzeźbić sobie sylwetkę i zrzucić nadprogramowe kilogramy.

Kto jeszcze powinien korzystać z piłek do ćwiczeń?

Dla osób, które nie mogą bądź nie koniecznie chcą chodzić na zajęcia z fit ball do klubu istnieje alternatywa pozwalająca na wykonywanie ćwiczeń w domu przy użyciu piłki. Tutaj mamy bardzo dużą dowolność od ćwiczeń, w których możemy podnosić piłkę, po ćwiczenia z możliwością wykonywania ich siedząc czy leżąc na piłce. Ćwiczenie z piłką angażują wiele partii ciała działając na poszczególne grupy mięśniowe. Piłka jest doskonałym przyrządem do ćwiczeń dla osób dorosłych, dzieci ale także seniorów. Dla osób o obniżonej sprawności ruchowej idealnie sprawdzą się piłki w kształcie orzeszka, które ograniczają ryzyko przewrócenia się.

Ćwiczenia z piłkami

Na bóle kręgosłupa skarży się coraz więcej osób, zwłaszcza, te które dużo pracują w pozycji siedzącej i stojące. Również problemy z kręgosłupem mają dzieci dlatego piłka jest rewelacyjnym przyrządem, pozwalającym na ćwiczenia i dogłębny relaks. Istnieje niezliczona ilość ćwiczeń jeżeli chodzi o tę część ciała. Jednym z popularniejszych jest położenie się plecami na piłce, ręce powinny być przełożone nad głową, pozycja ciała maksymalnie wyciągnięta. Nasza piłka musi znaleźć się pod plecami, lekko zahaczając o pośladki. Nogi wraz z pośladkami powinny być napięte. Powoli powinniśmy rolować piłkę do przodu i do tyłu, uważając aby nie zejść zbyt nisko na nogach. Popularne są również ćwiczenia na brzuch tzw. brzuszki na piłce ich wykonywanie jest łatwiejsze niż tradycyjnych brzuszków. W tym celu powinniśmy położyć się na macie plecami, nogi zgięte w kolanach ułożyć na piłce i podnosić się podobnie jak przy wykonywaniu tradycyjnych brzuszków. Ćwiczenia z piłką na nogi jednym z popularniejszych ćwiczeń z piłką angażującymi uda i pośladki jest jej podnoszenie. Leżąc na macie obejmujemy łydkami piłkę podnosząc ją do góry na dół również na boki. Jest to nieco trudniejsze ćwiczenie, osoby początkujące mogą mieć problem zwłaszcza przy pierwszej partii ćwiczeń. Z piłą także można wykonywać popularne przysiady. Ćwiczeń z piłką jest bardzo wiele aby wykonywać je prawidłowo warto chociaż raz wybrać się na zajęcia z instruktorem fitness ball lub też szukać różnego rodzaju ćwiczeń w Internecie prowadzonych przez wykwalifikowanych trenerów i fizjoterapeutów.

Rehabilitacja z piłką

Piłka to także doskonały przyrząd do rehabilitacji zwłaszcza dla osób z zaburzeniami sensorycznymi i motorycznymi. Bardzo często dotyczących dzieci niepełnosprawnych. W takim celu dobiera się specjalne piłki i wykonuje odpowiednie ćwiczenia. Mogą to być małe piłeczki jeżyki jak i również duże piłki z wypustkami czy zwykłe o gładkiej powierzchni. Nad ćwiczeniami z osobą z zaburzeniami najczęściej pracują fizjoterapeuci, ćwiczenia także powinny być wykonywane w domu dla zwiększenia efektów rehabilitacyjnych. Oprócz tego piłka może być także pomocna w wielu innych jednostkach chorobowych, np. przy wadach postawy, bólach kręgosłupa i innych części ciała. Piłki pomocne mogą być w rehabilitacji po urazach, operacjach, kończyn dolnych i górnych. W przypadku rehabilitacji ćwiczenia zawsze powinny być konsultowane ze specjalistą.

Zabawa z piłkami

Tutaj mamy duże pole do popisu, ponieważ z piłkami można bawić się na wiele różnych sposobów. Skacząc na nich do tego najlepiej wybierać piłki z uchwytami lub rogami, piłki tego typu są dla dzieci i dorosłych. Mniejsze piłki doskonale nadają się do podrzucania, podobnie jak piłki jeżyki. Zabawy z piłką są nieograniczone i zależą od naszej i dziecka wyobraźni. Aby były bezpieczne powinniśmy wybierać piłki dobrej jakości, biorąc pod uwagę tworzywo z jakiego zostały wykonane najlepiej wybierać piłki przyjazne dla środowiska z materiału EcoFriendly, który jest bezpieczny dla dzieci, ponieważ wolny od szkodliwych substancji toksycznych. Warto również kupować piłki z specjalnym systemem zabezpieczającym przed pęknięciem. Nowoczesne piłki mają takie systemy, które podczas pęknięcia powodują lekkie uchodzenie powietrza bez nagłego hałasu i upadku.

Piłki do relaksu i siedzenia

Piłka oprócz ćwiczeń i rehabilitacji doskonale sprawdza się jako siedzisko. Siedzenie na piłce wymusza prawidłową postawę kręgosłupa, zapewniając mu bardzo dobre odciążenie. Na świcie w wielu placówkach dydaktycznych dzieci siedzą w szkołach przy stolikach mając piłki, jest to szczególnie popularne w krajach skandynawskich. Coraz częściej w przedszkolach i szkołach jest to praktykowane u nas w Polsce i sprawdza się doskonale. W domu także możemy zakupić dla dziecka taką piłkę, dzięki temu zadbamy o prawidłową postawę dziecka unikając bardzo często wad postawy, które najczęściej pojawiają się w wieku szkolnym u dzieci. Do siedzenia polecane są duże piłki o gładkiej powierzchni. W przypadku relaksu i masażu najlepsze są piłeczki z wypustkami np. rewelacyjnie sprawdzają się piłki jeżyki. Są to piłeczki mające zróżnicowany rozmiar od malutkich do większych, za ich pomocą możemy wykonywać masaż całego ciała lub poszczególnych partii. Piłeczki doskonale sprawdzają się również na stopy. Masaż za pomocą piłki doskonale rozluźnia całe ciało polecany dla osób, bardzo zestresowanych, które na co dzień prowadzą nerwowy tryb życia.

Zastosowanie piłek jest wszechstronne zarówno w ćwiczeniach ogólnorozwojowych, rehabilitacji jak i również zabawie czy do masażu relaksacyjnego. Piłki powinniśmy dobierać odpowiednio do wzrostu i wagi. Zazwyczaj na opakowaniu lub w opisie powinno być napisane na jaki wzrost i wagę jest dana piłka, chyba że zakupujemy małe piłki jeżyki to tutaj mamy informację o średnicy piłeczki. Warto wybierać dobrej jakości sprawdzone piłki najlepiej zakupując je w sklepach medycznych lub specjalistycznych sklepach z asortymentem treningowym.